«Στην ανατολική Χαλκιδική πρωταγωνιστής στην τουριστική ανάπτυξη είναι η τοπική κοινωνία»
Ο Προαθωνικός Οργανισμός Τουρισμού είναι μια αλυσίδα από ανθρώπους και επιχειρήσεις που τα τελευταία οκτώ χρόνια εργάζονται για την ανάδειξη του φυσικού πλούτου, της ιστορίας, του πολιτισμού και της γαστρονομίας στην ανατολική Χαλκιδική. Η Μαρία Πάππα, διευθύντρια Marketing και Επικοινωνίας του ΠΟΤ, μας μίλησε για τις δραστηριότητες του οργανισμού, τους στόχους και τις προσπάθειες που έβαλαν το τρίτο πόδι της Χαλκιδικής στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.
Ποια ήταν η ανάγκη που οδήγησε στη δημιουργία του Προαθωνικού Οργανισμού Τουρισμού; Δραστηριοποιούμαστε σε μια περιοχή όπου τρία βουνά, προστατευμένα από το Natura 2000, εναλλάσσονται με 300 χλμ. ακτογραμμής. Σε συνδυασμό δε με τα ιστορικά και θρησκευτικά μνημεία, αποτελεί μοναδικό προορισμό. Η πρωτοβουλία δημιουργήθηκε το 2010 για την προώθηση της ανατολικής Χαλκιδικής ως ολοκληρωμένου τουριστικού προορισμού και όχι μόνο ως πύλης του Αγίου Όρους. Οι ντόπιοι επαγγελματίες του τουρισμού είχαν στα χέρια τους έναν προορισμό-διαμάντι, ο οποίος ήταν άγνωστος, για παράδειγμα, ως γενέτειρα του Αριστοτέλη, ως νησιωτικό σύμπλεγμα κ.λπ. Αυτά τα στοιχεία κατέγραψε ο ΠΟΤ και τα προώθησε ως τουριστική κληρονομιά.
Με τις θεματικές που αναπτύσσετε στοχεύετε σε επιμήκυνση της σεζόν ή στο να προσελκύσετε περισσότερους επισκέπτες;
Έχουμε χωρίσει την προβολή του προορισμού σε 18 θεματικές ενότητες, οι οποίες συνθέτουν τις τουριστικές μορφές (φυσιολατρική, πολιτιστική, γαστρονομική κ.ά.) σε ολόκληρη την ανατολική Χαλκιδική, βάζοντας και τις ημιορεινές και ορεινές περιοχές της στον διεθνή τουριστικό χάρτη. Χαρακτηριστικά, η Αρναία έχει οκτάμηνη περίοδο μέσα από το βραβευμένο αγροτουριστικό μας πρόγραμμα, ενώ τα Στάγειρα περιλαμβάνονται στα δίκτυα πολιτιστικών, θρησκευτικών και περιπατητικών διαδρομών και προσδοκούμε ότι θα πρωταγωνιστήσουν ως ημερήσια απόδραση.
Μπορεί η περιοχή και οι τοπικές κοινωνίες να στηρίξουν μια μεγάλη εισροή τουρισμού;
Ναι, μπορούν. Ειδικά στην ανατολική Χαλκιδική η τοπική κοινωνία πρωταγωνιστεί στην τουριστική ανάπτυξη. Κατάφερε να κεντρίσει το ενδιαφέρον, να κερδίσει την εμπιστοσύνη, να εξασφαλίσει την καθολική συμμετοχή και να πετύχει την πολυπόθητη στήριξη της βάσης. Οι πολίτες ξεπέρασαν διαφορές και προβλήματα, βρίσκοντας διέξοδο σε δημιουργικές συνέργειες και επενδυτικές δραστηριότητες. Έτσι, νέα καταλύματα και ανακαινίσεις μονάδων ενισχύουν ποιοτικά τις υποδομές. Οι κρουαζιέρες στον Αθωνικό κόλπο αναπτύσσονται παράλληλα με τις yachting δραστηριότητες, εξαιρετικά εστιατόρια προσφέρουν αυθεντικές γεύσεις.
Συνεπώς, οι επαγγελματικές συνέργειες ενισχύουν το τουριστικό προϊόν;
Δημιουργούν ολοκληρωμένα τουριστικά προϊόντα, που αποτελούν «έτοιμη τροφή» για τους πράκτορες. Παράδειγμα αποτελεί η διαδρομή «των μεγάλων Ελλήνων ανδρών». Οι επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους ξεκινούν από την Αμφίπολη, εκτείνονται μέχρι τα αρχαία Στάγειρα και τον Άθωνα και καταλήγουν στη Θεσσαλονίκη. Είναι ένα παγκόσμιας εμβέλειας πολιτιστικό προϊόν, στο οποίο συμμετέχουν απομονωμένοι προορισμοί που μόνοι τους δύσκολα θα προσείλκυαν τουρισμό.
Αναφέρεστε στο δίκτυο που συνδέει τις 4 από τις 6 αριστοτελικές κοινότητες; Είναι οι «Αριστοτελικοί Περίπατοι» η πιο σημαντική θεματική σας;
Ναι, είναι μια νέα διαδρομή 40 χλμ. για την οποία έδειξαν αμέσως ενδιαφέρον τα ξένα γραφεία. Όσον αφορά τους «Αριστοτελικούς Περιπάτους», είναι η αποδοτικότερη δράση μας λόγω της ισχυρής ταυτότητάς της. Χάρη σε αυτήν, η περιοχή εντάχθηκε στο Walking Federation του Βελγίου, τη Βίβλο των περιπατητών στις Κάτω Χώρες με χιλιάδες τουριστικά γραφεία-μέλη.
[ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, της Παγώνας Λαψάτη, 19/11/2017]